marți, 4 martie 2008

INCA TRAIL sau Poveste din Anzi

Inainte sa plec in Peru tocmai terminasem de citit o (alta) carte superba de-a lui Mario Vargas Llosa. "Lituma in Anzi". Actiunea cartii se petrece in anii '80, cand luptatorii de gherila din Sendero Luminoso faceau ravagii in Peru, omorand deopotriva bastinasi si turisti. Personajul principal este un politist ,detasat in Anzi, ca sa vegheze la buna constructie a autostrazii Pan Americane ,care traverseaza America Latina de la N la S . In acele vremuri insa, soseaua avea o problema, parea cladita de mioriticul Manole, pt ca tot ce se construia ziua se darama noaptea. Lituma descoprea ca de fapt cei care o distrugeau erau chiar cei care ar fi profitat de pe urma ei. Concluzia cartii este ca : lipsa de educatie ,ignoranta si superstitiile fac mai multe victime decat sangerosii partizani din Sendero Luminoso.

Mai urat insa, a fost ca ,atunci cand am ajuns eu in Peru, dupa 20 de ani de la evenimentele din carte, am avut senzatia ca timpul se oprise in loc. Am intalnit aceeasi oameni fara educatie si superstitiosi.

CUZCO - capitala imperiului Incas. 3500 de metri altitudine. Chiar de la aeroport am avut senzatia ca ma sufoc ,nu aveam destul aer, apoi m-a durut capul. Cuzco este plin de turisti, este un oras frumos.
Rau e ca ti se taia rasuflarea,din cauza lipsei de aer, cand urcai pe stradutele in panta, si ti se usuca buzele ingrozitor.
Acest oras este perfect pt a manca lama, dar si celebrul 'porcusor de Guineea" pe care ei ii cresc special pt asta. Nu e asa bun ,e cam pielicios si are putina carne . Lama ,in schimb ,e delicioasa!
De cand ajungi la hotel ,te intampina cu frunze de coca si mate de coca (ceai)
este  energizanta. Se gaseau si prajiturele sau bomboane cu coca  Femeile din Anzi se intorc cu spatele cand vrei sa le fotografiezi.
Insa copiii se lasa fotografiati pt 1 sol - 1 ron
Primul lucru pe care poti sa-l vezi langa Cuzco este Sacsayhuaman, o cetate incasa ,caracterizata prin pietrele gigant imbinate perfect fara nici un fel de mortar.


Incasii ,dorind sa fuga de lacomia conquistadorilor, si-au construit cetati din ce in ce mai sus ,pe piscurile Anzilor. 3 dintre acestea formeaza "Valle Sagrado"
Terase pt cultivarea cartofului si porumbului.
Prima cetate este Pisac. Peretii caselor nu sunt la 90 de grade, ci putin inclinati, ca sa nu cada la desele cutremure care sunt in aceasta zona. 
Urmeaza apoi Olantaytambo, o cetate in munte,dar si un sat intre 2 munti in forma de V.
Vechile case ,au peste 500 de ani.
Am ajuns noaptea la a 3-a cetate, Tambomachay, unde localnicii isi construisera orasul nou pe ruinele vechiului oras incas.  Folosesc si acum santurile de canalizare tot de pe vremea incasilor. 

Ai zice ca oltenii si incasii sunt de un neam.
Contrar asteptarilor, Machu Picchu este mai jos,ca altitudine fata de Cuzco, cu toate astea este cu varful in nori.  Imi pare rau ca nu am stiut, dar se putea ajunge la celebra cetate si pe un drum de 5 zile, intitulat "Inca trail", unde mergeai in grup cu niste calauze ,cu catarii , cu corturi si saci de dormit. Eu am mers cu un tren ,care urca muntele printr-o miscare de inainte - inapoi,de aveai tot timpul senzatia ca te intorci din drum.Eu la un "balcon".Jos, la fundul haului este raul Urubamba, de unde aduceau bastinasii apa.
Anzii sunt golasi,pt ca la aceste altitudini nu mai creste nimic decat o iarba scurta si tepoasa... ...pe care o mananca lamele... Din cauza aerului rarefiat, cerul este superb, numai nori peste tot si in fiecare zi. Plecand din regiunea Cuzco, satele iar au inceput sa fie sarace si cu case darapanate.






2 comentarii:

cristi spunea...

mai vazusem pozele, dar le-am revazut cu placere :-*

Anonim spunea...

felicitari, extrem de frumoase pozele